TOURISM PROMOTION STRATEGIES BY DEPARTMENT OF TOURISM AND CULTUREFESTIVAL IN PROVINCIAL BENGKULU THROUGH TABOT FESTIVAL

  • Admin Dev
  • 11 Juli 2022
  • Publikasi

TOURISM PROMOTION STRATEGIES BY DEPARTMENT OF TOURISM AND CULTURE FESTIVAL IN P ROVINCIAL BENGKULU THROUGH TABOT FESTIVAL HARRY YUSTIAN NIM 153070256 Bengkulu province is the main destina tion regions (DTW), which has a very strategic position adjacent to th e Indian Ocean with a coastline of 525 km as a tourist destination wit h a beach icon. Bengkulu sights consist of natural attractions, historical sights / culture and special interest tourism. Since was organized Festival as a TABOT festival of tradit ional culture Bengkulu society, the number of foreign tourists arrivals (wisma n) as well as domestic tourists (wisnu) each year has incre ased. Of background problems as mentioned above then raised the question that b ecame the focus of research, as follows: "How the tourism promo tion strategy undertaken by the Department of Tourism Arts and Culture Bengkulu prov ince through TABOT Festival?" Qualitative analysis is a descript ion or explanation which is not required in the description of the data in the form of numbers, qualitative analysis is a depiction of the situation and the problems examined. used triangulation with the source. Triangulation with the means to compare and check the source behind the degree of confidence any information obtained through t ime and different tools in qualitative methods. This study will use data from several sources, among others, of the Department of Tourism and City of Culture and Bengkulu province, commun ities and tourists themselves. Based on observations of Bengkulu gov er nment through the Department of Culture and Tourism Bengkulu provin ce in an effort to increase the number of tourists visiting in Ben gkulu through tourism promotion strategy TABOT Festival, perform thes e steps is the main promotional strategy of advertising in the f orm of billboards, banners, and an d through local newspapers that for m of advertising implementation TABOT and publicity that form of brochures, leaflets, coverage by the print media. ABSTRAK STRATEGI PROMOSI PARIWISATA OLEH D INAS PARIWISATA DAN BUDAYA PROVINSI BENGKULU MELALUI FESTIVAL TABOT HARRY YUSTIAN NIM 153070256 Provinsi Bengkulu yang menjadi Daerah Tujuan Wisata ( DTW ) yang mempunyai posisi sangat strategis berbatasan langsung dengan Samudra Hindia dengan Garis pantai sepanjang 525 km sebagai daerah tujuan wisata dengan ikonnya Pantai. Obyek wisata Bengkulu terdiri dari obyek wisata alam, obyek wisata sejarah / budaya dan obyek wisata minat khusus. Sejak diselenggarakannya Festival Tabot sebagai pesta adat budaya masyarakat Bengkulu, jumlah kunjungan wisatawan mancanegara (wisman) maupun wisatawan nusantara (wisnu) tiap tahunnya mengalami peningkatan. Dari latar belakang masalah yang telah dikemukakan diatas maka timbul permasalahan yang menjadi focus penelitian, sebagai berikut; “Bagaimanakah strategi promosi pariwisata yang dilakukan oleh Dinas Pariwisata Seni dan Budaya Provinsi Bengkulu melalui Festival Tabot?” Analisis kualitatif yaitu uraian atau penjelasan dimana dalam uraian tersebut tidak diperlukan data y ang berwujud angka, analisis kualitatif merupakan penggambaran keadaan dan hasil masalah yang diteliti. Digunakan triangulasi dengan sumber. Triangulasi dengan sumber berarti membandingkan dan mengecek balik derajat kepercayaan suatu informasi yang diperol eh melalui waktu dan alat yang berbeda dalam metode kualitatif. Penelitian ini akan menggunakan data dari beberapa antara lain dari pihak Dinas Pariwisata Bengkulu, masyarakat dan wisatawan sendiri. Berdasarkan hasil pengamatan pemerintah Bengkulu melalui Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Provinsi Bengkulu dalam upaya meningkatkan jumlah wisatawan melakukan kunjungan wisata di Bengkulu melalui strategi promosi Festival Tabot, melakukan langkah_langkah strategi promosi yang utama yaitu berupa periklanan dengan bentuk baliho, umbul - umbul, dan melalui surat kabar lokal yang berupa iklan pelaksanaan Festival Tabot dan publikasi yang berupa brosur, leaflet, liputan oleh media cetak.


Bagikan Konten ini...